۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۶۰۲۶۸۷

مهمترین اخبار اقتصادی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت یورو، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت یورو، قیمت دلار
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: مشکل کم آبی در کشور با بارش‌های اخیر حل نمی‌شود، حتی اگر وارد ترسالی هم شده باشیم.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی جمعه ۲۳ فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

صادرات نفت ایران به رقم پیش از تحریم‌ها بازگشت
 
در ماه مارس صادرات نفت و میعانات گازی ایران ۱۲ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از ماه نوامبر سال گذشته و زمان اعمال تحریم‌ها تاکنون محسوب می‌شود.

به گزارش S&p پلاس در نوامبر ۲۰۱۸ صادرات نفت ایران به ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت، اما ماه گذشته میلادی شاهد رسیدن آن به رقم ۱.۷ میلیون بشکه در روز بودیم.

البته رویترز در روز ۲۱ مارس صادرات روزانه نفت ایران را ۱.۱ میلیون بشکه ارزیابی کرده بود و در این آمار از اصطلاحات نرم‌افزار ریفینیتو ایکن استفاده کرده بود. اما با مراجعه به آمار‌های ماه‌های گذشته ایکن به این نتیجه می‌رسیم که اطلاعات ارائه شده از سوی این نرم‌افزار همواره کمتر از آمار‌های پلاس بوده است.

دلیل افزایش صادرات نفت ایران تقاضای مداوم و ثابت حامل‌های انرژی این کشور از سوی کره جنوبی و چین عنوان شده است.

روند افزایشی قیمت نفت در بازار به دلیل تحریم ونزوئلا از سوی آمریکا و تشدید بحران در لیبی در کنار کاهش تولید نفت اوپک به کمترین میزان در ۴ سال گذشته از جمله مهمترین دلایل افزایش صادرات نفت ایران بوده است.
_____________________________

رونق معاملات در تمامی بازار‌های فرابورس ایران
 
هفته جاری شاهد معاملات جدی بورس‌ها پس از دو هفته نیمه تعطیل آغاز سال جدید بودیم که طی این هفته در فرابورس دادوستد ۵ هزار و ۶۰۸ میلیون ورقه بهادار در ۷۷۴ هزار دفعه به ارزش ۲۳ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال رقم خورد و به این ترتیب افزایش چشم‌گیر حجم و ارزش معاملات به ثبت رسید.

سهامداران در ۵ روز کاری هفته‌ای که سپری شد به ترتیب در بازار‌های اول و دوم ۴۵۴ و ۲۵۲۱ میلیون سهم را به ارزش یک هزار و ۴۰۱ و ۸ هزار و ۹۷ میلیارد ریال معامله کردند که حاکی از رشد ۱۷۷ و ۲۷۱ درصدی حجم معاملات این دو بازار بود. ارزش دادوستد‌ها در بازار‌های اول و دوم نیز به ترتیب ۲۵۷ و ۱۸۰ درصد افزایش یافت.

معامله‌گران سهام همچنین به جابه‌جایی ۲۵۱۶ میلیون سهم در ۳۰۴ هزار نوبت دادوستدی در بازار پایه اقدام کردند که این حجم از مبادلات ارزش ۶ هزار و ۴۷۶ میلیارد ریالی را به ثبت رساند و از این رو حجم و ارزش دادوستدی این بازار بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

در همین حال بازار ابزار‌های نوین مالی از معامله ۱۱۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال میزبانی کرد. به تفکیک ابزار‌های معاملاتی در این بازار، اوراق بدهی به میزان ۶ میلیون ورقه به ارزش ۵ هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال دست به دست شد.

همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله شاهد جابه‌جایی ۱۱۰ میلیون ورقه به ارزش ۱،۶۸۱ میلیارد ریال بودند. علاوه بر این ۲۶۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۱۳۲ میلیارد ریال طی این هفته خرید و فروش شد.

بررسی داد و ستد‌های فرابورس در روز‌های گذشته نشان می‌دهد، یکشنبه ۱۸ فروردین‌ماه بالاترین حجم معاملات به میزان ۱۳۲۷ میلیون ورقه بهادار را به خود اختصاص داده و بیشترین ارزش مبادلات این هفته مربوط به چهارشنبه بیست‌ویکم این ماه به میزان ۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال بوده است.

از سوی دیگر نگاهی به صنایع فرابورسی نشان می‌دهد که ۱۹ درصد از کل ۱۵ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل بازار‌های اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME به گروه فلزات اساسی اختصاص یافته است.

جایگاه‌های دوم تا چهارم از نظر ارزش مبادلاتی نیز به گروه‌های محصولات شیمیایی؛ انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و زراعت و خدمات وابسته به ترتیب با ۱۲، ۸ و ۵ درصد از ارزش کل تعلق گرفت.

گفتنی است به موازات روند رو به رشد معاملات در تمامی بازار‌های فرابورس ایران، شاخص کل فرابورس نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل ۶۵ واحد صعود کرد و در سطح دو هزار و ۴۷۰ واحدی قرار گرفت. بدین ترتیب آیفکس با ثبت عملکرد مثبت در هفته منتهی به ۲۳ فروردین‌ماه، بازدهی خود را از ابتدای سال ۹۸ به ۹ درصد رسانید.
_____________________________

قیمت جهانی طلا
 
قیمت طلا که پس از انتشار آمار‌های قوی از اقتصاد آمریکا و رشد ارزش دلار دیروز بیشترین افت قیمت یک روزه در طی ۲ هفته اخیر را به ثبت رسیده بود، امروز اندکی افزایش داشت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا پس از کاهش بیش از یک درصدی در روز پنجشنبه امروز حدود ۰.۱ درصد رشد داشت و به ۱۲۹۳ دلار و ۱۹ سنت رسید. در این هفته قیمت طلا حدود ۰.۱ درصد رشد داشت و در مسیر ثبت اولین رشد هفتگی ۳ هفته اخیر قرار دارد.

قیمت طلای آمریکا نیز امروز با حدود ۰.۳ درصد افزایش به ۱۲۹۶ دلار و ۶۰ سنت رسید. پس از انتشار آمار‌های قوی از بازار کار و نرخ تورم آمریکا که موجب کاهش نگرانی‌ها در مورد اقتصاد این کشور شد، ارزش دلار تقویت شد. در عین حال کاهش قیمت نفت موجب شد تا ارز‌هایی نظیر دلار کانادا و استرالیا که به قیمت کالا‌های خام مرتبط هستند پایین بیاید.
_____________________________

قیمت یورو و قیمت دلار 

با اعلام بانک مرکزی به صرافی‌های بانکی، امروز جمعه ۲۳ فروردین ۹۸ فعالیت این واحد‌ها ادامه داشته و قیمت دلار برای فروش ۱۳،۷۴۰ تومان تعیین شده است.

بر این اساس، قیمت خرید هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی ۱۳،۶۴۰ تومان و برای فروش ۱۳،۷۴۰ تومان است.

همچنین قیمت هر یورو برای خرید ۱۵،۴۴۰ تومان و برای فروش ۱۵،۵۴۰ تومان است.
_____________________________

مشکل کم آبی با بارش‌های اخیر حل نمی‌شود

محمدرضا جلیلی قاضی‌زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه سیلاب اخیر ذخیره مناسبی از آب را پشت سد‌ها ذخیره کرد، گفت: یک سد در طول یکسال یک رژیمی دارد و در یک ترازی قرار و خالی و مجدداً پر می‌شود، پس اصلاً به این معنا نیست که با این بارش‌های اخیر و سیلاب مردم اجازه دارند، در مصرف آب خود دقت نکنند.

وی افزود: ۳۰ سال پیش در تهران اگر چاهی حفر می‌شد، شاید در تراز ۱۰۰ متری به آب می‌رسید، در حال حاضر این تراز به ۲۰۰ متر رسیده است، یعنی سطح آب زیرزمینی ۱۰۰ متر پایین رفته است.

وی با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی برای ما مهم‌تر است و در حال حاضر در فارس چاه‌هایی در عمق بالای ۳۰۰ متر حفر شده است، اظهار داشت: سطح آب‌های زیرزمینی به شکل وحشتناک پایین رفته است، پس آب وقتی می‌خواهد داخل خاک نفوذ کند به زمان احتیاج دارد ما این زمان را نداریم و این سیلی که آمده است، بعد از چند روز تخلیه و تبخیر و حجم زیادی وارد دریا می‌شود.

جلیلی قاضی زاده ادامه داد: به هر حال حجم بسیار کمی از این آب وارد خاک شده و به زمین نفوذ می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد وضعیت منابع زیرزمینی مثالی زده و گفت: یعنی اگر به عنوان مثال سطح آب زیر زمینی ۱۰۰ متر افت کرده باشد، در نهایت با این بارش‌ها یک متر از سطح آب بالا خواهد آمد، پس به معنای این نیست که با این سیلاب مخازن زیر زمینی آب پر از آب شده است.

مردم تصور نکنند، چون بارندگی خوبی داشتیم، دیگر مشکل کمبود آب نداریم

وی افزود: شاید حجم سد‌ها پر شده باشد، اما این آب سد‌ها هم نسبت به آب‌های زیرزمینی محدود است، در نتیجه شاید سال آینده آن مناطقی که از سد‌ها تأمین آب می‌شوند و سد‌های آن پر شده مشکل کم آبی نداشته باشند، پس این وضعیت موضعی است و به این معنا است که مردم تصور نکنند، چون بارندگی خوبی داشتیم دیگر مشکل کمبود آب نداریم و وضعیت مناسب شده است.

به گفته جلیلی قاضی زاده، به این معنا نیست که وارد ترسالی شده‌ایم و حتی اگر ترسالی شود، به این معنا نیست که به مدیریت مصرف آب احتیاج نداریم.

وی تاکید کرد: علت اینکه آب کم است این است که جمعیت در سال‌های گذشته رشد کرده و مصرف سرانه آب زیاد شده است، یعنی اگر ۴۰ سال پیش هر فردی در تهران کمتر از ۱۰۰ لیتر آب در ماه مصرف می‌کرد، الان این عدد به بالای ۳۰۰ لیتر رسیده است.

جلیلی قاضی زاده خاطر نشان کرد: پس هم جمعیت، هم‌سرانه مصرف و هم متنوع مصرف (کشاورزی و صنعت) افزایش یافته است، پس آبی که در این کشور داریم، به صورت کلی ثابت است، یعنی ما در ایران همواره مشکل آب داریم، لذا بالانس آب با توجه به اینکه تولید آب ثابت است و مصرف روز به روز در حال افزایش است، همواره در حال رخ دادن است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود:به صورت کلی کشور به مدیریت مصرف آب احتیاج دارد و این بارش‌ها به این معنی نیست که وارد ترسالی شده‌ایم و پیام آن این نیست که ما احتیاجی به مدیریت مصرف آب نداریم.

وی تاکید کرد:برای کاهش سرانه آب، فرهنگ‌سازی، اقتصاد آب و تکنولوژی آب بسیار مؤثر هستند و به عنوان مثال وقتی شستشو ظروف به جای دست با ماشین ظرفشویی شسته می‌شود، مصرف آب به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه استفاده از وسایل کاهنده آب و آب‌های خاکستری می‌تواند در کاهش مصرف آب کمک بزرگی به کشور کند، گفت: قطعا اگر در این روش‌ها سرمایه‌گذاری شود، روند رو به رشد مصرف آب و سرانه مصرف کاهش می‌یابد.

وی افزود:به هر حال تا زمانی که قیمت آب واقعی نشود، مشترکان به سمت استفاده از وسایل کاهنده آب نمی‌روند و باید اذعان کرد که قیمت آب در ایران بسیار پائین است. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات